Dział ten obejmuje:
Czynnikiem decydującym, pozwalającym na rozróżnienie transportu morskiego od transportu wodnego śródlądowego jest rodzaj używanych statków. Transport statkami pełnomorskimi sklasyfikowany jest w odpowiednich podklasach grup 50.1 i 50.2, natomiast transport wodny przy użyciu innych rodzajów statków sklasyfikowany jest w odpowiednich podklasach grup 50.3 i 50.4.
Dział ten nie obejmuje:
Na dzień 30 czerwca 2014 r. w rejestrze REGON zarejestrowanych było 1 351 aktywnych podmiotów działających w tej branży, o 1,7% więcej niż rok wcześniej.
Wykres przedstawia zmiany w liczbie aktywnych podmiotów z branży na koniec kolejnych kwartałów od 31 grudnia 2009 r. do 30 czerwca 2014 r.
31 grudnia 2009 | 699 |
---|---|
31 marca 2010 | 769 |
30 czerwca 2010 | 1 145 |
30 września 2010 | 1 048 |
31 grudnia 2010 | 741 |
31 marca 2011 | 909 |
30 czerwca 2011 | 1 258 |
30 września 2011 | 1 099 |
31 grudnia 2011 | 754 |
31 marca 2012 | 856 |
30 czerwca 2012 | 1 305 |
30 września 2012 | 1 104 |
31 grudnia 2012 | 763 |
31 marca 2013 | 851 |
30 czerwca 2013 | 1 329 |
30 września 2013 | 1 147 |
31 grudnia 2013 | 815 |
31 marca 2014 | 885 |
30 czerwca 2014 | 1 351 |
W kwartale zakończonym 30 czerwca 2014 r. aktywne podmioty z branży zarejestrowane w rejestrze REGON działały we wszystkich 16 województwach.
Trzy regiony administracyjne o największej liczbie aktywnych podmiotów w tym okresie to województwa małopolskie (39,3% ogółu), zachodniopomorskie (15,3% ogółu) oraz pomorskie (12,1% ogółu).
małopolskie | 531 | 39,3% |
---|---|---|
zachodniopomorskie | 207 | 15,3% |
pomorskie | 163 | 12,1% |
dolnośląskie | 99 | 7,3% |
mazowieckie | 83 | 6,1% |
warmińsko-mazurskie | 54 | 4,0% |
opolskie | 53 | 3,9% |
wielkopolskie | 38 | 2,8% |
kujawsko-pomorskie | 35 | 2,6% |
lubuskie | 19 | 1,4% |
podlaskie | 17 | 1,3% |
podkarpackie | 16 | 1,2% |
śląskie | 15 | 1,1% |
lubelskie | 8 | 0,6% |
świętokrzyskie | 8 | 0,6% |
łódzkie | 5 | 0,4% |
W kwartale zakończonym 30 czerwca 2014 r. aktywne podmioty z branży zarejestrowane w rejestrze REGON działały w 12 różnych formach prawnych.
Trzy najczęściej występujące formy prawne w tym okresie to indywidualna działalność gospodarcza (79,5% podmiotów), spółki z ograniczoną odpowiedzialnością (9,8% podmiotów) oraz spółki cywilne (8,1% podmiotów).
indywidualna działalność gospodarcza | 1 074 | 79,5% | |
---|---|---|---|
spółki z ograniczoną odpowiedzialnością | 133 | 9,8% | |
spółki cywilne | 109 | 8,1% | |
oddziały przedsiębiorców zagranicznych | 10 | 0,7% | |
spółki akcyjne | 8 | 0,6% | |
spółki jawne | 7 | 0,5% | |
spółki komandytowe | 3 | 0,2% | |
przedsiębiorstwa państwowe | 2 | 0,1% | |
spółdzielnie | 2 | 0,1% | |
przedstawicielstwa zagraniczne | 1 | 0,1% | |
pozostałe | 2 | 0,1% |
W kwartale zakończonym 30 czerwca 2014 r. aktywne podmioty z branży zarejestrowane w rejestrze REGON działały w 12 różnych formach własności.
Trzy najczęściej występujące formy własności w tym okresie to własność krajowych osób fizycznych (91,9% podmiotów), własność zagraniczna (4,2% podmiotów) oraz własność prywatna krajowa pozostała (1,9% podmiotów).
własność krajowych osób fizycznych | 1 242 | 91,9% | |
---|---|---|---|
własność zagraniczna | 57 | 4,2% | |
własność prywatna krajowa pozostała | 25 | 1,9% | |
własność mieszana w sektorze prywatnym z przewagą własności prywatnej krajowej pozostałej | 9 | 0,7% | |
własność mieszana w sektorze prywatnym z przewagą własności zagranicznej | 6 | 0,4% | |
własność samorządowa | 3 | 0,2% | |
własność mieszana między sektorami z przewagą własności sektora publicznego, w tym z przewagą własności państwowych osób prawnych | 2 | 0,1% | |
własność mieszana w sektorze prywatnym z przewagą własności krajowych osób fizycznych | 2 | 0,1% | |
własność państwowych osób prawnych | 2 | 0,1% | |
własność mieszana w sektorze prywatnym z brakiem przewagi któregokolwiek rodzaju własności prywatnej | 1 | 0,1% | |
pozostałe | 2 | 0,1% |
W kwartale zakończonym 30 czerwca 2014 r. aktywne podmioty z branży zarejestrowane w rejestrze REGON można było podzielić na 4 różne grupy pod względem wielkości zatrudnienia.
Dwie największe grupy w tym okresie tworzyły aktywne podmioty zatrudniające od 0 do 9 (96,4% podmiotów) i od 10 do 49 (2,5% podmiotów) osób.
od 0 do 9 zatrudnionych | 1 303 | 96,4% | |
---|---|---|---|
od 10 do 49 zatrudnionych | 34 | 2,5% | |
od 50 do 249 zatrudnionych | 12 | 0,9% | |
powyżej 250 zatrudnionych | 2 | 0,1% |
Poniższa tabela zawiera najważniejsze zsumowane wielkości ekonomiczne (aktywa razem, kapitały własne, przychody netto, wyniki netto) oraz uśrednione wskaźniki finansowe (ROA, ROE, ROS, DR) za 2010 rok dla największych podmiotów z branży, a także z 3 podgrup branżowych, dla których dane te są dostępne.
Podgrupę branżową o największej sumie przychodów netto w 2010 r. tworzyły największe podmioty, dla których przeważający rodzaj wykonywanej działalności w tym okresie to transport morski i przybrzeżny towarów (410,6 mln zł).
Grupowanie PKD | Suma aktywów (zł) | Suma kapitałów własnych (zł) | Suma przychodów netto ze sprzedaży (zł) | Suma wyników netto (zł) | Średni ważony ROA (%) | Średni ważony ROE (%) | Średni ważony ROS (%) | Średni ważony DR (%) |
Transport wodny (PKD 50) | 1 453 387 693,93 | 446 431 197,89 | 706 588 335,48 | 1 305 821,74 | 0,1 | 0,3 | 0,2 | 69,3 |
Transport morski i przybrzeżny towarów (PKD 50.2) | 1 159 234 562,97 | 286 432 745,08 | 410 570 706,16 | 10 277 176,69 | 0,9 | 3,6 | 2,5 | 75,3 |
Transport morski i przybrzeżny pasażerski (PKD 50.1) | 110 631 671,35 | 71 111 794,09 | 201 450 696,32 | -19 436 886,69 | -17,6 | -27,3 | -9,7 | 35,7 |
Transport wodny śródlądowy towarów (PKD 50.4) | 183 521 459,61 | 88 886 658,72 | 94 566 933,00 | 10 465 531,74 | 5,7 | 11,8 | 11,1 | 51,6 |
Poniższa tabela zawiera najważniejsze wielkości ekonomiczne (aktywa razem, kapitał własny, przychody netto, wynik netto) oraz wskaźniki finansowe (ROA, ROE, ROS, DR) za 2010 rok dla 13 największych podmiotów z branży, pod względem wielkości osiągniętych przychodów netto w tym okresie.
Trzy podmioty z branży o największych przychodach netto w 2010 r. to Grupa Kapitałowa POLSKA ŻEGLUGA MORSKA PRZEDSIĘBIORSTWO PAŃSTWOWE (2,2 mld zł), Grupa Kapitałowa OT LOGISTICS SPÓŁKA AKCYJNA (408,5 mln zł) oraz Grupa Kapitałowa POLSKA ŻEGLUGA BAŁTYCKA SPÓŁKA AKCYJNA (173,2 mln zł).
Nazwa podmiotu | Aktywa razem (zł) | Kapitał własny (zł) | Przychody netto ze sprzedaży (zł) | Wynik netto (zł) | ROA (%) | ROE (%) | ROS (%) | DR (%) |
Grupa Kapitałowa POLSKA ŻEGLUGA MORSKA PRZEDSIĘBIORSTWO PAŃSTWOWE | 5 142 737 000,00 | 3 883 580 000,00 | 2 152 986 000,33 | 490 585 000,00 | 9,5 | 12,6 | 22,8 | 24,5 |
Grupa Kapitałowa OT LOGISTICS SPÓŁKA AKCYJNA | 333 493 424,00 | 127 668 047,00 | 408 473 488,00 | 10 950 660,27 | 3,3 | 8,6 | 2,7 | 61,7 |
Grupa Kapitałowa POLSKA ŻEGLUGA BAŁTYCKA SPÓŁKA AKCYJNA | 118 152 208,19 | 55 565 458,48 | 173 179 604,75 | -27 009 039,19 | -22,9 | -48,6 | -15,6 | 53,0 |
POLSKA ŻEGLUGA BAŁTYCKA SPÓŁKA AKCYJNA | 66 556 642,17 | 42 500 677,39 | 170 543 015,06 | -19 840 947,92 | -29,8 | -46,7 | -11,6 | 36,1 |
POLSKA ŻEGLUGA MORSKA PRZEDSIĘBIORSTWO PAŃSTWOWE | 210 266 354,42 | 24 966 721,63 | 130 071 792,40 | 12 381 150,56 | 5,9 | 49,6 | 9,5 | 88,1 |
OT LOGISTICS SPÓŁKA AKCYJNA | 183 521 459,61 | 88 886 658,72 | 94 566 933,00 | 10 465 532,10 | 5,7 | 11,8 | 11,1 | 51,6 |
DCT GDAŃSK SPÓŁKA AKCYJNA | 707 204 802,13 | 91 361 000,51 | 80 975 205,02 | 5 036 391,29 | 0,7 | 5,5 | 6,2 | 87,1 |
POLSKIE RATOWNICTWO OKRĘTOWE | 24 127 259,79 | 17 186 273,68 | 65 310 999,64 | -682 114,40 | -2,8 | -4,0 | -1,0 | 28,8 |
Grupa Kapitałowa POLSKIE LINIE OCEANICZNE SPÓŁKA AKCYJNA | 44 662 572,99 | 16 469 303,84 | 57 674 059,69 | -2 490 137,16 | -5,6 | -15,1 | -4,3 | 63,1 |
WUŻ PORT AND MARITIME SERVICES LTD SPÓŁKA Z OGRANICZONĄ ODPOWIEDZIALNOŚCIĄ | 44 793 512,03 | 31 133 806,04 | 46 950 549,56 | 6 208 530,16 | 13,9 | 19,9 | 13,2 | 30,5 |
Grupa Kapitałowa POLSKIE RATOWNICTWO OKRĘTOWE | 84 148 454,64 | 37 445 902,71 | 43 535 817,17 | -16 052 586,75 | -19,1 | -42,9 | -36,9 | 55,5 |
Grupa Kapitałowa POL-LEVANT LINIE ŻEGLUGOWE SPÓŁKA Z OGRANICZONĄ ODPOWIEDZIALNOŚCIĄ | 44 642 209,47 | 19 500 950,11 | 32 430 983,27 | -2 878 966,08 | -6,5 | -14,8 | -8,9 | 56,3 |
WUŻ - PRZEDSIĘBIORSTWO USŁUG ŻEGLUGOWYCH I PORTOWYCH GDYNIA SPÓŁKA Z OGRANICZONĄ ODPOWIEDZIALNOŚCIĄ | 35 999 445,67 | 31 300 234,71 | 30 336 311,59 | 556 234,50 | 1,6 | 1,8 | 1,8 | 13,1 |
ŻEGLUGA GDAŃSKA SPÓŁKA Z OGRANICZONĄ ODPOWIEDZIALNOŚCIĄ | 41 453 366,27 | 26 143 418,66 | 29 708 834,79 | 392 370,16 | 1,0 | 1,5 | 1,3 | 36,9 |
POLSKIE LINIE OCEANICZNE SPÓŁKA AKCYJNA | 28 211 595,41 | 22 116 445,56 | 29 176 752,12 | 686 848,75 | 2,4 | 3,1 | 2,4 | 21,6 |
POL-EURO LINIE ŻEGLUGOWE SPÓŁKA AKCYJNA | 39 699 302,86 | 23 020 420,07 | 20 008 827,25 | -9 063 790,53 | -22,8 | -39,4 | -45,3 | 42,0 |
Grupa Kapitałowa POL-EURO LINIE ŻEGLUGOWE SPÓŁKA AKCYJNA | 37 034 318,65 | 18 938 417,91 | 16 118 101,70 | -10 009 643,07 | -27,0 | -52,9 | -62,1 | 48,9 |
POL-LEVANT LINIE ŻEGLUGOWE SPÓŁKA Z OGRANICZONĄ ODPOWIEDZIALNOŚCIĄ | 41 191 098,74 | 20 799 159,82 | 7 557 353,80 | -1 656 914,23 | -4,0 | -8,0 | -21,9 | 49,5 |
POLSKIE TERMINALE SPÓŁKA AKCYJNA | 2 621 663,34 | 2 467 698,93 | 1 198 846,47 | 11 691,07 | 0,5 | 0,5 | 1,0 | 5,9 |
RUDOPORT SPÓŁKA AKCYJNA | 27 741 192,81 | 24 548 683,68 | 182 916,70 | -3 189 158,97 | -11,5 | -13,0 | -1 000,0 | 11,5 |